Hoe profielverrijking en progressieve profilering je marketing kunnen verbeteren
Leer hoe profielverrijking en progressieve profilering je helpen om je doeltreffender op klanten te richten. Goede marketing draait om het communiceren van het nut van jouw product of dienst. Dat betekent dat je moet weten wie je klanten zijn en hoe ze je product gebruiken.
Maar je kunt je klanten niet uit elkaar houden als ze allemaal slechts een naam bij een e-mailadres zijn. Je hebt geen idee wat ze nodig hebben van je product, waar ze werken, of wie ze zijn. Als je bedrijf video’s host voor bedrijven, zal HR het product anders gebruiken dan ontwikkelaars. Dus waarom zou je ze op dezelfde manier benaderen?
Profielverrijking en progressieve profilering zijn twee manieren waarop je een robuust beeld van je klanten kunt opbouwen om ze te onderscheiden. Daarmee kun je je marketing- en verkooptechnieken een impuls geven door aan te spreken wie je klanten zijn, en hoe ze je product willen gebruiken.
Progressieve profilering
Progressieve profilering is een geweldige techniek om meer informatie van je klanten te krijgen. In plaats van je gebruikers een miljoen vragen te stellen als ze zich aanmelden, stel je ze elke keer dat ze inloggen slechts een paar vragen.
Zie het als af en toe een praatje met ze maken als ze inloggen, in plaats van een drie uur durend gesprek te vragen bij de eerste ontmoeting. Als je dus geleidelijk vragen stelt, kun je de benodigde informatie krijgen zonder veel frictie toe te voegen aan je aanmeldingsproces. Bedenk dat 86% van de klanten zegt dat ze een website verlaten als het aanmeldformulier te lang is.
De eerste keer dat iemand zich aanmeldt, kun je bijvoorbeeld vragen om:
- Naam
- E-mailadres
- Wachtwoord
Bij de tweede keer inloggen, of bij aankoop, zou je kunnen vragen om:
- Adresgegevens
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
Bij de derde keer inloggen, vervolg je door te vragen naar:
- Bedrijfsnaam
- Hoeveel mensen er voor ze werken
- In welke bedrijfstak ze actief zijn.
Hoewel progressieve profilering zeker een nuttig hulpmiddel is, zul je gebruikers niet alles kunnen vragen wat je wilt weten, ongeacht het aantal login keren waarover je het uitspreidt. Als je demografische gegevens wilt, dan gebruik je de ruwe kracht van profielverrijking.
Toepassen van profielverrijking
Er is veel informatie beschikbaar over je gebruikers die je verkoop- en marketingteams waarschijnlijk graag in handen willen krijgen. Maar net zoals je niet alles aan iemand kunt vragen, gaat ook niemand in je bedrijf handmatig stukjes informatie opzoeken om aan elk profiel toe te voegen. Dat is eenvoudigweg niet mogelijk. Dat is waar profielverrijking om de hoek komt kijken.
Wat is profielverrijking?
Profielverrijking is wanneer je automatisch openbaar beschikbare informatie verzamelt en toevoegt aan het profiel van een gebruiker. Je doet dit door API’s voor demografische gegevens van derden in je applicatie te integreren. Het zijn stukjes code die bij specifieke gebeurtenissen in de identiteit workflow worden uitgevoerd, zoals wanneer de gebruiker inlogt of zich aanmeldt voor een account. We noemen die voor het gemak ‘Actie’.
Laten we zeggen dat je de profielen van je gebruikers verder wilt verrijken dan de basisinformatie die ze hebben verstrekt toen ze zich hebben aangemeld voor hun account. Je zou een ‘Actie’ kunnen gebruiken die onmiddellijk in werking treedt nadat een gebruiker zich aanmeldt voor een account die verbinding maakt met bedrijfsgerichte gegevens-API’s om aanvullende demografische informatie over hen te verzamelen. Denk hierbij aan: waar werken ze, wat is hun rol, hoeveel mensen werken in het bedrijf en de werk gerelateerde sociale media-accounts. De gegevens die je nu hebt verzameld worden toegevoegd aan het profiel van de gebruiker.
Nu weet je hoeveel werknemers hun bedrijf heeft, waar ze gevestigd zijn, en wat hun functietitel is – en dat alles zonder gebruikers te dwingen een lang aanmeldformulier in te vullen.
Leer je klant beter kennen
Om effectieve en doelgerichte marketing uit te zetten, moet je zowel je product als je klanten begrijpen. Je product begrijpen is het gemakkelijke deel – je bent er elke dag mee bezig. Maar je klanten leren kennen is een unieke uitdaging.
Ja, je kunt focusgroepen houden en enquêtes versturen, maar geen van beide zal elke klant bereiken. Als je progressieve profilering en profielverrijking instelt, krijg je gegarandeerd inzicht in de identiteit van elke klant. Van daaruit is het een kwestie van die informatie gebruiken om je marketingactiviteiten te verbeteren. En daarmee een betere conversie te halen.